Audi heeft zijn vlaggenschip, de familie-SUV, opnieuw opgefrist met een helder design en nog betere technologie. Het frisse exterieurdesign met nieuwe voor- en achterdelen benadrukt het krachtige karakter van de SUV, die eersteklas veelzijdigheid en royale ruimte voor maximaal zeven passagiers biedt. Voor het eerst in een Q7 zijn de HD Matrix LED-koplampen met laser als extra grootlicht voorzien van digitale dagrijverlichting met selecteerbare lichtsignaturen. Digitale OLED-achterlichten met vier selecteerbare achterlichtdesigns maken het lichtaanbod compleet. Nieuwe wielen, kleuren, decoratieve inlays en stoelen met contrasterende stiksels geven de meest veelzijdige SUV uit de Q-familie nog meer aanpassingsmogelijkheden.
Altijd het beste zicht
LED-koplampen met hoge intensiteit verlichten standaard de weg in de Q7; Matrix LED-koplampen zijn verkrijgbaar als optie. HD Matrix LED-koplampen met het Audi laserlicht zijn ook verkrijgbaar. Ze werken elk met 24 LED's en een krachtige laserdiode en zijn onmiddellijk herkenbaar aan een blauw omgevingslicht dat in de koplampen is verwerkt en de precisie van lasertechnologie symboliseert. Het laserlicht wordt actief boven 70 km/u en vergroot het bereik van het grootlicht aanzienlijk. Nieuw voor de koplampen van het topsegment zijn de digitale dagrijlichtsignaturen. Ze geven de Q7 zijn karakteristieke en onmiskenbare uiterlijk doordat de gebruiker via het MMI een van de vier verschillende lichtsignaturen kan selecteren. Maar niet alleen de uitgebreide reeks functies van de koplampen is nieuw, ook het ontwerp. De hogere positie van de dagrijverlichting geeft de Q7 een bredere uitstraling en meer expressiviteit. Voor het eerst beschikt de Q7 als optie ook over grotendeels gedigitaliseerde OLED-achterlichten (OLED = organic light emitting diode), die ook vier digitale lichtsignaturen hebben.
Bovendien hebben de digitale OLED-achterlichten - net als in de Audi A8, Q8 en Q5 - een nabijheidsindicatiefunctie in combinatie met de assistentiesystemen: Wanneer andere weggebruikers de stilstaande Q7 van achteren tot op minder dan twee meter naderen, activeren de regeleenheden automatisch alle digitale OLED-segmenten. Extra functies zijn onder andere dynamische richtingaanwijzers en verschillende thuiskomst- en vertreksequenties die bij elke digitale lichtsignatuur passen.
Uw Audi
nog meer personaliseren
Met de nieuwste productupgrade heeft Audi het uitrustingsgamma voor de Q7 opnieuw verfijnd. De naden van de stoelbekleding in het basismodel zijn nu standaard en in een contrasterende grijze kleur. Er is ook keuze uit negen decoratieve inlays. Nieuw in de uitrustingsreeks: Natural Elm Burl Silver voor het basismodel, Matte Carbon Twill en Matte Brushed Aluminum met lineair reliëf in zilver voor de Q7 met het S line sportpakket, evenals voor de SQ7 TFSI1.
Er zijn drie nieuwe afwerkingen beschikbaar waarmee klanten de Q7 verder kunnen personaliseren. Voor een bijzonder sportieve uitstraling omvat de reeks metallic afwerkingen nu Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red. Maar klanten kunnen zich verheugen op meer nieuwe functies in meer dan alleen afwerkingen: Het velgengamma biedt keuze uit vijf nieuwe 20" tot 22" velgdesigns. Black Metallic, Gray Silk Matte met glanzend zwarte inleg of diamond-cut Black Metallic zijn beschikbaar voor 21-inch wielen en groter.
Altijd verbonden
Als onderdeel van de modelupdate breidt Audi ook het aanbod van apps uit: Voor het eerst kunnen passagiers direct gebruikmaken van populaire apps van andere aanbieders (bijvoorbeeld Spotify of Amazon music). Regelmatige software-updates en een voortdurend uitbreidend aanbod van apps zorgen voor een nog grotere individualisering van het infotainmentsysteem. Een winkel met een marktspecifieke app-portfolio breidt de modulaire infotainment toolkit van de derde generatie (MIB 3) uit.
Op het gebied van rijhulpsystemen krijgt vooral het omgevingsdisplay een upgrade. De Audi virtual cockpit toont onder andere een waarschuwing voor het wisselen van rijstrook, andere weggebruikers (vrachtwagens, auto's en motoren), afstandswaarschuwing, assistentie bij kruispunten en verkeerslichtinformatie online in verbluffende full HD-kwaliteit. Naast de store voor apps en het nieuwe omgevingsdisplay breidt de productupgrade ook de standaarduitrusting van de Q7 uit - standaard voor de V6-verbrandingsmotoren zijn nu 19-inch lichtmetalen velgen, het glanspakket met aluminium dakrails, een achteruitkijkcamera met parkeerhulp plus en grootlichtassistent. Andere voorzieningen zijn de comfortabele middenarmsteun, smartphone-interface met geïntegreerde store voor apps en Audi phone box.
Veilig op elk oppervlak
Alleen een Audi rijdt als een Audi: zo vat het merk met de vier ringen het DNA van de rijeigenschappen van een Audi samen, en dat geldt niet minder voor de Q7. Vijf kenmerken bepalen het rijgedrag van de Q7: evenwichtig, solide, gecontroleerd, precies en moeiteloos. De ophanging, stuurinrichting, aandrijving en rem- en regelsystemen spelen allemaal een belangrijke rol bij het creëren van een betrouwbare, veilige, vertrouwenwekkende en comfortabele rijervaring. Zelfs de standaarduitrusting, met zijn uitgebalanceerde stalen vering, zorgt voor een consistente rijervaring in de Q7. De Q7 is ook betrouwbaar en veilig als trekauto - hij kan tot 3,5 ton trekken.
Elektronisch geregelde luchtvering met een traploos adaptief dempingssysteem - adaptieve luchtvering of adaptieve luchtvering sport (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI1 - zijn als optie leverbaar. Afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder en de rijsituatie past de vering de rijhoogte met maximaal 90 millimeter aan, terwijl het ook niveauregeling biedt. Op de snelweg verlaagt de ophanging automatisch met maximaal 30 millimeter, afhankelijk van de actuele snelheid, en met 15 millimeter met adaptieve luchtvering sport. Tijdens terreinritten kan de "Lift"-functie in Audi drive select worden gebruikt om de bodemvrijheid bij lage snelheden met maximaal 60 millimeter te vergroten.
Kleinere draaicirkel
Daarnaast zorgt optionele vierwielbesturing (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI1) voor meer veiligheid en comfort. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Dit verkleint de draaicirkel met maximaal een meter en verhoogt de beheersbaarheid. Tegelijkertijd voelt de bestuurder meer comfort en stabiliteit bij hogere snelheden omdat de achterwielen in dezelfde richting draaien als de voorwielen. Het geavanceerde ophangingspakket, met elektromechanische actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing, is ook als optie leverbaar voor de V6 TFSI. Om het rijgedrag van de Q7 in alledaagse situaties te verbeteren, zoals manoeuvreren op parkeerplaatsen, in parkeergarages en in de garage thuis, werd het stuursysteem geoptimaliseerd voor meer gemak.
Een andere handige functie is de parkeerhulp op afstand plus: deze gebruikt de camera in combinatie met de radar- en ultrasone sensoren om de Audi Q7 gemakkelijk in krappe parkeerplekken te manoeuvreren. Klanten kunnen het parkeermanoeuvre bedienen met de myAudi-app op hun smartphone. Wanneer ze klaar zijn om de parkeerplaats te verlaten, kunnen klanten de motor starten in de myAudi-app, waarna de auto naar buiten manoeuvreert zodat ze comfortabel kunnen instappen.
Efficiënt en krachtig
De Audi Q7 55 TFSI4 heeft een drie liter zescilinder benzinemotor met directe brandstofinspuiting die 250 kW (340 pk) levert. Hij levert een maximumkoppel van 500 Nm in een breed toerentalbereik van 1.370 tot 4.500 tpm. Met zijn turbobenzinemotor accelereert de Audi Q7 in 5,6 seconden van nul naar 100 km/u (62 mph). Hij bereikt zijn elektronisch geregelde topsnelheid bij 250 km/u (155 mph).
Alle V6-motoren in de Audi Q7 hebben een trekvermogen tot 3,5 ton. Dat is meer dan genoeg om campers, paardentrailers en dergelijke te trekken. Alle motoren werken samen met een achttraps tiptronic, quattro permanente vierwielaandrijving en het mild hybrid systeem, dat het brandstofverbruik met maximaal 0,5 liter per 100 kilometer kan verbeteren bij gebruik door de klant. De belangrijkste onderdelen zijn een lithium-ionaccu en een startmotor met riemaandynamo (BAS) die het 48V-hoofdelektrisch systeem van de SUV van stroom voorziet. Tussen 55 en 160 km/u (34 en 99 mijl/u) kan de Q7 maximaal 40 seconden uitrollen met uitgeschakelde motor als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Na het remmen herstart het BAS de zescilinder snel en moeiteloos. Het start-stopbereik begint onder de 22 km/u (14 mph).
De nieuwe Audi SQ7
Dominant in elke situatie: de Audi SQ7 met V8 TFSI benzinemotor
Sportiviteit zit diepgeworteld in de genen van de nieuwe SQ7 TFSI1 - hij maakt indruk met een opnieuw ontworpen spoiler aan de voorkant en een expressieve diffuser aan de achterkant. Het Singleframe valt op door de verticale L-vormige inleg in een sportief kleurenschema. De grotere luchtinlaten zijn over het hele oppervlak voorzien van honingraatroosters. Kenmerkend is dat Audi kiest voor een sportieve aluminium look voor de buitenspiegelbehuizingen, de inlays in het Singleframe en de randen van de luchtinlaten aan de zijkant. Hetzelfde kleurenschema wordt ook gebruikt voor de inleg in de zijskirt. De Black en Black plus optiekpakketten kunnen ook worden besteld voor de SQ7 TFSI1.
Sportief
Als onderdeel van de productupgrade loopt de SQ7 TFSI1 nu op de gevestigde 4.0 TFSI met 373 kW (507 pk) en 770 Nm koppel met snel schakelende achttraps tiptronic en quattro permanente vierwielaandrijving. Met deze motor accelereert de SQ7 TFSI1 in slechts 4,1 seconden van nul naar 100 km/u, met een elektronisch geregelde topsnelheid van 250 km/u. Met zijn ontstekingsvolgorde van 1-3-7-2-6-5-4-8 zorgt de 4.0 TFSI voor een kenmerkend sportief en sonoor geluid.
Krachtig
Bij lage tot gemiddelde belasting - van 160 tot 250 Nm - en motortoerentallen tussen 950 en 2.500 t/min met een maximaal benodigd koppel van 145 Nm deactiveert het cilinder on demand-systeem cilinders 2, 3, 5 en 8 in de hoogste versnellingen door de injectie en ontsteking uit te schakelen en de in- en uitlaatkleppen te sluiten. Het schakelproces duurt slechts milliseconden en wordt vrijwel niet opgemerkt door de bestuurder. In de viercilindermodus verschuiven de werkingspunten in de actieve cilinders naar een hogere belasting, wat de thermische efficiëntie verhoogt, terwijl de gedeactiveerde cilinders in wezen zonder verliezen werken als gasveren. Wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt, worden de gedeactiveerde cilinders onmiddellijk opnieuw geactiveerd. Om het sportieve geluid te bereiken, zit er een uitlaatklep in de twee buitenste uitlaatpijpen die het geluid moduleert afhankelijk van de belasting en het motortoerental.
Optimale rijervaring
Voor een optimale rijervaring heeft een auto niet alleen eersteklas motoren nodig, maar ook uitstekende ophangingscomponenten. Met het optionele geavanceerde ophangingspakket profiteren klanten ook van het sportdifferentieel. Bij het nemen van bochten op hoge snelheid gebruikt het twee meervoudige platenkoppelingen om het koppel tussen de achterwielen te verschuiven, waardoor het wiel aan de buitenkant van de bocht, dat de betere grip heeft, het grootste aandeel krijgt. Dit staat bekend als torque vectoring en maakt de besturing nog moeitelozer en preciezer. Bij het nemen van bochten of het accelereren in een bocht wordt de grote SUV-coupé letterlijk in de bocht gedrukt, waardoor de neiging tot onderstuur wordt geminimaliseerd. Het tweede onderdeel van het pakket is elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS). Hier zijn beide assen uitgerust met een compacte elektromotor gekoppeld aan een transmissie. Deze splitst de stabilisator in twee helften. Bij rechtuit rijden kunnen ze grotendeels onafhankelijk van elkaar werken, wat de carrosseriebewegingen op oneffen wegen vermindert. Bij sportief rijden zorgt de elektromotor er echter voor dat de twee helften in tegengestelde richting draaien, waardoor ze als één geheel werken. Hierdoor helt de auto aanzienlijk minder over in de bocht en wordt de stuurrespons nauwkeuriger.
Sportief uiterlijk
De Audi SQ7 TFSI1 rolt standaard van de band met 20-inch wielen en 285/45 banden. Als alternatief zijn er ook 21-inch en 22-inch wielen beschikbaar. De remschijven op de vooras hebben een diameter van 400 millimeter; op de achteras meten ze 350 millimeter. De zwarte remklauwen, die optioneel in het rood verkrijgbaar zijn, en op de vooras zijn voorzien van het S-logo dat kenmerkend is voor Audi's look.
Blijf op de hoogte
De beste Q7 aller tijden, met zijn herziene design, innovatieve verlichtingstechnologie en uitgebreidere uitrusting - komt in het eerste kwartaal van 2024 op de markt. Meld uzelf hieronder aan en hoor als eerste wanneer de nieuwe Audi Q7 bestelbaar is óf in de showroom staat.